Veel instructeurs worstelen met de restricties die ons opgelegd worden door alle maatregelen tegen Corona. Want, hoe houd je je lessen leuk en uitdagend als je op 1,5 meter afstand van elkaar moet blijven? Elke week deel ik een didactische werkvorm om direct binnen jouw anderhalve meter lessen te kunnen inzetten. Lees mee en laat je inspireren.

Dobbelspelletjes zijn ontzettend leuk om in een circuit te gebruiken. Met een dobbelspelletje testen de cursisten zelf hun kennis over meerdere onderwerpen die in relatie met elkaar staan. Door een vraag en antwoord spel in competitie ervaren je cursisten succes over hun eigen kennis. Deze succeservaringen helpen je cursisten om met meer zelfvertrouwen in de praktijk daadwerkelijke hulp te verlenen. Alleen met een dobbelspel zit je voor de RIVM richtlijnen te dicht bij elkaar. En hoe borg je de hygiëne als iedereen de kaartjes van het spel in zijn handen heeft? Na elke keer spelen alle kaartjes door een sopje heen halen is erg tijdrovend, tijd die je niet echt hebt in een les… Hoe kun je een dobbelspel ánders inzetten, waarbij de anderhalve meter gewaarborgd wordt én je niet de helft van de les hoeft te besteden aan schoonmaken…

Maak van een dobbelspel een klassikaal spel. Dat kan op verschillende manieren en is erg leuk om als afsluiting van een les te doen of als afsluiting van een onderwerp. Een kort en leuk intermetzo om het ene onderwerp af te sluiten voordat je met iets nieuws begint. Het haalt je cursisten uit de luistermodus en zorgt voor frisse energie. Ik zal je enkele voorbeelden geven:

  1. Klassikaal vraag en antwoord spel
    •  Benodigdheden:
      • Per cursist een wisbordje met een uitwisbare stift (verkrijgbaar bij bijv. de Action)
      • Met enkele losse A4/A5-jes en een stift lukt het ook wel hoor
      • De vragen van een dobbelspel voor jezelf
      • Een flip-over of whiteboard voorin het lokaal om de punten op bij te houden
    • Hoe werkt het?
      • Jij leest een vraag voor
      • Je cursisten schrijven het antwoord op en draaien op jouw teken het wisbordje om zodat jij alle antwoorden kunt zien
      • Ieder goed antwoord is een punt
      • Punten turf jij op de flip-over voor de klas
      • Geef bij foute antwoorden een korte toelichting waarom het niet klopt. Of laat andere cursisten het uitleggen als je meer interactie wilt
      • Soms zijn meerdere antwoorden mogelijk. Jij geeft aan hoeveel antwoorden zij minimaal moeten opschrijven om een punt te krijgen
  2. Maak van je dobbelspel een Kahoot!
    • Kahoot! is een enorm leuke spelvorm om tijdens of als afsluiting van je lessen in te zetten. Alleen kost het je vaak veel moeite, en vooral tijd, om het voor te bereiden. Het juist formuleren van de vragen is nog best lastig als je daar niet in geoefend bent. Waarom zou je dan niet van het dobbelspel die je al hebt een Kahoot! maken? 🙂
    • Hoe maak je het:
      • Ga naar www.kahoot.com en maak daar een gratis account aan
      • Eenmaal ingelogd kun je rechtsboven klikken op “create” en je eigen kahoot! maken
      • Kies zelf de tijd die je cursisten krijgen om het juiste antwoord in te voeren en hoeveel punten er te verdienen zijn per vraag
    • Hoe speel je het:
      • Is je Kahoot! klaar? Dan kun je hem opslaan en altijd en overal (als je internet hebt) met je cursisten spelen
      • Je cursisten hebben allemaal een eigen smartphone/tablet/computer nodig
        • Jij toont op het beamerscherm het spel, log met je account in en kies het juiste spel die je wilt spelen. Klik op “Play” en kies voor de “teach” optie en vervolgens klik je op “classic”. Er komt dan een code in beeld die je cursisten nodig hebben om mee te doen
        • Laat je cursisten naar de website www.kahoot.it gaan en de code invoeren
        • Zodra iedereen de code ingevoerd heeft en in het spel zit klik jij op “start”
        • Kahoot! werkt op snelheid én correctheid van het antwoord. Na elke vraag komt de scorelijst in beeld wie het snelst het goede antwoord gaf
        • Cursisten zijn altijd erg enthousiast over deze werkvorm. Als iedereen een goede internetverbinding heeft is dit een groot succes!
      • Speel je zonder smartphone of ander digitaal medium? Zorg dan dat je voor elke cursist gekleurde antwoordkaartjes hebt in de kleuren: rood, blauw, geel en groen
        • Jij toont de vragen op het beamerscherm en je cursisten steken het kaartje van de juiste kleur omhoog
        • Je hebt minimaal 1 device nodig om mee in te loggen in het spel. Log met je eigen smartphone/tablet als speler in door de spelcode in te voeren. Voer steeds het antwoord wat de meesten van je cursisten omhoog hebben gestoken in
        • Een nadeel van spelen met gekleurde kaartjes is dat je het wedstrijdelement van wie het snelst is mist. Maar misschien vind jij dat wel helemaal niet erg, doe wat bij jou past
  3. Tik, tak, BOEM! ook bekend als het Verjaardagenspel
    • Benodigdheden:
      • Een timer verstopt in een “bom”.
        • Bijvoorbeeld een eierwekker in een blikje. Door het blikje wordt het tikkende geluid versterkt wat op de zenuwen van je cursisten gaat werken 😉
      • De vragen van een (of meerdere) dobbelspel(len) voor jezelf
      • 2 verschillende kleuren kaartjes. Deel de gekleurde kaartjes om-en-om aan de spelers uit. Degenen met dezelfde kleur zijn een team. Iedereen blijft echter wel op zijn eigen plek zitten (i.v.m. de anderhalve meter)
    • Hoe speel je het:
      • Zet de timer
      • De spelers komen om de beurt aan de beurt om een vraag te beantwoorden
        • Degene die aan de beurt is steekt zijn gekleurde kaartje omhoog zodat duidelijk is wie en welk team aan de beurt is
      • Is de vraag goed dan is de volgende speler aan de beurt
      • Is de vraag fout dan blijft de beurt bij diegene
      • Het team waarbij de bom afgaat verliest
        • Bijv. een speler van team rood is aan de beurt om te antwoorden maar de bom gaat halverwege af. Team rood heeft verloren en het andere team heeft gewonnen
      • Het is dus belangrijk om snel antwoord te geven zodat de beurt naar het volgende team gaat en jouw team voor even veilig is
    • Heb je kaartjes waarop meerdere antwoorden mogelijk zijn? Daar kun je op verschillende manieren mee omgaan:
      • Je kunt in je vraagstelling direct aangeven hoeveel antwoorden er gegeven moeten worden voor een goed antwoord
        • Bijv. Geef 3 verschillende symtomen van de ziekte van Lyme
      • Je kunt de speler gewoon 1 antwoord laten geven. En dan de volgende speler vragen om nog een ánder antwoord op dezelfde vraag te geven. Dit kun je net zo lang doen totdat alle antwoorden op het kaartje gegeven zijn. Voordeel hiervan is dat je zo met 1 dobbelspel meer vragen kunt stellen aan je cursisten.

Vond je dit leuke speltips? Heb je zelf nog een andere tip om Dobbelspelletjes op een andere manier in te zetten zodat de 1,5 meter in achte genomen kan worden? Laat jouw tip achter in een comment op deze blog en laat zo andere instructeurs meeleren van jouw ervaring.

Klik hier voor alle dobbelspelletjes die Punt5 al in het assortiment heeft.