Gisteren was de aftrap van een nieuwe stap in de ontwikkeling van Punt5. Van je hobby je werk maken, hoe geweldig is dat. En hoe geweldig is het als dat ook nog eens écht lukt! De afgelopen 2,5 jaar heb ik vooral besteed aan het opbouwen van wat Punt5 is en waar Punt5 voor staat. Ik heb veel bereikt, maar heb ook nog veel dromen. Wat gaat de toekomst nog verder brengen?

Voor degenen die mij niet persoonlijk kennen:
Ik ben al meer dan 25 jaar in het bezit van een EHBO-diploma, diezelfde periode ben ik actief als hulpverlener binnen de Reddingsbrigade. Daarbinnen heb ik 10 jaar lang als strandwacht op Texel gewerkt. Als EHBO-instructeur draai ik alweer 15 jaar mee. Eerst op Texel met het opleiden van jonge strandwachters, daarna binnen de eigen brigade in IJsselstein met het geven van basiscursussen en herhalingslessen. En sinds 2,5 jaar dus ook professioneel voor de rest van Nederland.

SUPER trots ben ik op alles wat ik in 2,5 jaar tijd bereikt heb!
Het hoogtepunt daarin was toch wel de eigen lesruimte in IJsselstein die ik sinds een half jaar in gebruik heb. Heel spannend vond ik dat, maar zo superblij dat ik die stap heb durven nemen. Het geeft me zoveel mogelijkheden, en aangezien ik altijd vol met ideeën zit komt dat enorm goed uit.

Naast die hobby in het reddingswezen heb ik tot twee jaar geleden altijd voor de klas gestaan. Ik ben van huis uit juf, met de meeste ervaring in het speciaal basis onderwijs en het speciaal voortgezet onderwijs. In hart en nieren ben ik echt een juf, en dat merk je. Mijn cursussen zitten goed in elkaar: duidelijk, professioneel, overzichtelijk, toegankelijk, helder en zeer leerzaam zijn complimenten die ik vaak terug hoor van cursisten.

Mijn passie in het onderwijs (EHBO-cursussen geven valt voor mij ook onder het geven van onderwijs) was en is het vormen van onderwijs naar de behoeften van de leerling/cursist. In het speciaal onderwijs heb je te maken met leerproblematieken door uiteenlopende oorzaken: Bijv. verminderde cognitieve capaciteiten, ontwikkelingsstoornissen, gedragsstoornissen, fysieke beperkingen, etc…, etc… Mijn volle overtuiging is dat iedereen recht heeft op GOED onderwijs.

Ook in het EHBO-onderwijs heb je te maken met zóveel verschillende mensen, zóveel verschillende manieren van leren. Iedereen kan hulpverlenen, ongeacht de beperking die je hebt. Om een Rode Kruis/ Oranje Kruis/ NRR certificering te krijgen moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen. Je moet je competenties aantonen, redt je dat niet dan slaag je niet. Prima. Het is goed dat er eisen gesteld worden, zeker als je voor een functie in je werk of als hulpverlener binnen een reddingsbrigade/ehbo-vereniging een certificaat nodig hebt. Dan móet het gewoon aan alle voorwaarden voldoen.

Maar als je niet aan die standaard kunt voldoen door een beperking in welke zin dan ook. Mag je dan geen EHBO-cursus doen? Natuurlijk wel! Vind ik. De lesstof blijft hetzelfde, je leert hetzelfde, alleen dan zo aangepast zodat het voor jou wel haalbaar is. En als het écht niet haalbaar blijkt te zijn, dan kijken we samen hoe dat te ondervangen is. In de afgelopen 2,5 jaar heb ik workshops gegeven aan mensen met een stevige mentale beperking, met een lichaamsdeel minder en een stel die met een zeilboot op wereldreis gingen (dan is de standaard EHBO ook niet echt toereikend ?)

Wat ik echt nog mis in EHBO-land is het aanbod aan differentiatiematerialen om lessen leuker, aantrekkelijker en adaptief te maken. Materialen die de verschillende manieren van leren aanspreken. Daar, op dat gebied wil ik met Punt5 mogelijkheden gaan creëren. Als juf in het speciaal onderwijs maakte ik veel gebruik van educatieve spelletjes om kinderen/jongeren aan het leren te krijgen. Zelf gebruik ik al jaren spelletjes, met name tijdens de herhalingslessen. Door middel van het juiste spelmateriaal ga je meer betrokken cursisten krijgen. Ze worden gedwongen om zélf na te denken, waardoor het zelfvertrouwen wordt vergroot. Lui achterover zitten en door “aanwezig te zijn” je certificaat verlengen is er niet bij. Cursisten voelen zich meer bekwaam als ze veel zelf kunnen DOEN. Je kunt het als instructeur nog zó mooi vertellen, maar als een cursist niet kan ERVAREN dan heeft hij er geen vertrouwen in.

De spellen van Punt5 zijn meestal zelfcorrigerend waardoor je er als instructeur weinig omkijken naar hebt. Jij hebt je handen vrij om kleine groepjes cursisten actief en persoonlijke aandacht te geven. De lestijd wordt veel effectiever besteed, je cursisten zijn meer betrokken, jij hebt meer bewegingsvrijheid. De mogelijkheden zijn talrijk.

Veel instructeurs vinden het lastig om spelletjes in te zetten in hun lessen, daarom heb ik bij alle spellen van Punt5 een handleiding erbij geschreven. In de handleiding staan de doelen van het spel beschreven, de “spelregels” en tips hoe je het spel kunt inzetten tijdens een beginnerscursus of herhalingsles. Domino’s zijn redelijk algemeen bekend. Maar er is zoveel meer mogelijk, zoveel andere spellen die geschikt zijn om kennis en vaardigheden aan te leren.

De ervaring die ik heb met educatieve spellen uit het onderwijs, de didactische studie-achtergrond die ik heb en mijn creatieve brein zijn een perfecte combinatie om vernieuwende, unieke, aantrekkelijke en goede didactische spellen te bedenken en te maken. Gisteren tijdens Rescue Vlissingen 2018 hebben de aanwezige EHBO-instructeurs al een sneak-preview gehad van enkele didactische spelletjes van Punt5. Zo hadden we de domino Reanimatie (incl. kinderreanimatie én drenkelingenreanimatie), de domino vergiftigingen en het spiksplintergloedjenieuwe DOBBELSPEL waarin de kleinste letsels behandeld worden.

Vanaf vandaag zijn die spellen en nog veel meer te koop voor instructeurs EHBO of BHV. Voorlopig is het didactisch spelmateriaal enkel via de shop op de Facebookpagina van Punt5 te verkrijgen. Achter de schermen wordt de website aangepast met een webshop om zo nog toegankelijker te zijn. Meer en andere spellen zijn ook in ontwikkeling. Zodra ze af zijn komen ze in de facebook-webshop erbij te staan.

Met speciale dank aan al mijn cursisten van Reddingsbrigade IJsselstein die tijdens de testfase altijd weer vol enthousiasme de spellen testen en mij voorzien van kritische feedback. Het is voor mij een fijne, vertrouwde omgeving waarin ik uitgebreid kan experimenteren. Heel erg fijn! En heel erg blij ben ik met jullie! Dank daarvoor!

Heb je vragen over een spelletje? Wil je advies? Mis je onderwerpen? Schroom niet en stuur me een e-mail met daarin je vragen en/of opmerkingen. Via info@punt5.nl ben ik bereikbaar.

Binnen Punt5 maak ik al langer gebruik van spelletjes. Heb je al eens een spelletje mogen ervaren? Laat een reactie achter op mijn facebookpagina en laat andere weten wat je ervan vond en wat het voor je gedaan heeft.

En LIKE natuurlijk mijn Facebookpagina om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen en nieuwe didactische spelletjes!